För bästa upplevelse och funktion av denna webbplats vänligen aktivera javascript.
Historik
Ängelholms Flygmuseum grundades 2004 av F10 Kamratförening och skildrar Skånska Flygflottiljen F10:s historia. Från och med 2024 drivs museet av Ängelholms kommun med stöd av Kamratföreningen.
År 1940, mitt under brinnande världskrig, upprättades F 10 temporärt på Bulltofta flygfält vid Malmö. Genom åren kom tre olika benämningar att brukas. Till en början benämndes förbandet ”Tionde Flygflottiljen” eftersom man inte visste vilken den slutgiltiga, fredstida geografiska placeringen skulle bli. År 1945, efter andra världskriget slut, flyttades F 10 till Barkåkra vid Ängelholm och det då helt nybyggda lägerområdet och flygfältet där. Namnet blev Kungliga Skånska Flygflottiljen som längre fram ändrades till Skånska Flygflottiljen.
På Barkåkra verkade flottiljen från 1945 till 2002 då den lades ner och verksamheten omlokaliserades till andra orter och förband.
F 10 hade under sin verksamhetstid som jaktflottilj bland annat flygplanstyperna J 29 Flygande
Tunnan och J 35 Draken som de mest kända. När F 10 erhöll AJS 37 Viggen 1993, fick flottiljen även flygspaningskapacitet. Under hela kalla kriget utgjorde flottiljen en vital komponent i luftförsvaret av södra Sverige. När Flygskolan avvecklades vid F 5 i Ljungbyhed 1998 flyttades den till F 10 som då fick ta över ansvaret för flygutbildningen. Flygskolan opererade då med skolflygplanet SK 60.
Slutligen och sammanfattningsvis hade flygflottiljen F 10 även en stor betydelse för staden Ängelholms näringsliv och dess invånare.
Fick du hjälp av informationen på sidan?
Ge oss gärna feedback så att vi kan göra hemsidan och informationen bättre.