För bästa upplevelse och funktion av denna webbplats vänligen aktivera javascript.
Flygplan AJS (SF) 37 "Viggen"
SAAB AJSF 37 ”Viggen” tjänstgjorde på F10 1993-2000.
Motoreffekt: 11790 kilopond, RM8A 6690 kilopond, med EBK
Prestanda: Maxfart mach 2.0+/1390 kilometer i timmen samt topphöjd 12 000 meter +
Beväpning: (jakt): Rb24/71/74 samt automatkanon.
Historia
Saab 37 Viggen är ett stridsflygplan utvecklat och byggt av Saab AB. Första flygning skedde den 8 februari 1967 och leveranserna till Flygvapnet inleddes 1971. Viggen är ett stridsflygplan, som finns i fyra olika versioner för att klara olika typer av uppgifter.
Det finns även en utbildningsversion (SK 37). Flygplanet är dubbel-deltavingat med så kallat
canardvinge, som tillsammans med reverseringssystemet (möjlighet att vända motorns utblås framåt) ger möjlighet till att starta och landa på mycket korta sträckor, även vid hala banor. Dessa korta start- och landningssträckor var en förutsättning för att kunna utnyttja det svenska vägbassystemet.
Viggen tillverkades mellan 1970 och 1990. Sista flygningen i aktiv tjänst skedde vid en avslutningsceremoni med två flygplan från F 21 i november 2005.
Utveckling
Utvecklingsarbetet med Viggen påbörjades redan år 1952, tre år innan dess föregångare Saab 35 Draken ens genomfört sin premiärflygning. Under konceptstudierna, som pågick fram till 1956, studerades över 100 olika flygplanstyper för att utveckla det flygplan som skulle bli efterföljare till Saab 35 Draken och Saab 32 Lansen.
Försvarsmakten hade vid den här tiden insett sårbarheten med fasta flygbaser och utvecklade därför ett koncept med vägbaser längs med vanliga landsvägar, med tillhörande uppställningsplatser för flygplanen. Då dessa flygfält var kortare än de ordinarie baserna, 800 respektive 1 200 meter, var ett viktigt krav på Viggen att den skulle ha mycket kort start- och landningssträcka. Genom att utrusta flygplanet med extra vingar framför huvudvingarna, så kallade canardvingar, och reversering av motorverkan lyckades man få ner landningssträckan till endast 500 meter. Ytterligare en anpassning till det svenska bassystemet var att fenan var fällbar för att flygplanet skulle kunna utnyttja i hangarer som var avsedda för den betydligt lägre Saab 35 Draken.
Fartkraven på Viggen var mach 1 på låg höjd och mach 2 på hög höjd. Vidare skulle Viggen även ingå i STRIL 60-systemet för Stridsledning och luftbevakning. Prototypen flög första gången den 8 februari 1967 klockan 10:57, med Saabs chefsprovflygare Erik Dahlström vid spakarna. Flygturen tog 43 minuter.
Fick du hjälp av informationen på sidan?
Ge oss gärna feedback så att vi kan göra hemsidan och informationen bättre.