För bästa upplevelse och funktion av denna webbplats vänligen aktivera javascript.
Flygplan J29 "Tunnan"
SAAB J 29F ”Tunnan” tjänstgjorde på F10 1953-1966.
Motoreffekt: 2 800 kilopond, en svensk flygmotor RM2 (de Havilland Ghost)
Prestanda: Topphastighet 1060 kilometer i timmen samt topphöjd 15 500 meter
Beväpning: Fyra 20 millimeter automatkanoner samt jakt- och/eller attackraketer.
Historia
Den första prototypen till Saab 29 flög 1 september 1948. De första serieflygplanen levererades till Bråvalla flygflottilj 1951. Sammanlagt 224 stycken J 29A levererades mellan 1951 och 1953. En attackversion, J 29B, (ibland kallad A 29B) introducerades och levererades mellan 1953 och 1955. De 361 plan som levererades var i tjänst till 1957 då de ersattes av A 32A. Därefter utvecklades spaningsversionen S 29C i 76 exemplar mellan 1954 och 1956. Dessa var i aktiv tjänst fram till 1970.
S 29C utrustades med radarvarningssystemet PQ17och blev därmed det första svenska stridsflygplan som hade radarvarnare. Det hade emellertid inga vapen ombord utan endast
kameror.
Utveckling
Från 1954 och framåt byggdes alla jakt- och attackplan om och fick efterbrännkammare. Vissa modifierades på flottilj, andra direkt på Saab. Detta höjde maxhastigheten på planen en del men framförallt förbättrades stigförmågan. Denna modifiering kom inte S 29C tillgodo.
Av flygvapnets 661 Tunnor avskrevs 242 på grund av haverier där sammanlagt 99 piloter omkom. Den relativt höga olycksfrekvensen i början berodde på bristande kunskap om pilvingens egenskaper, i kombination med att det inte fanns någon tvåsitsig skolversion. En skolversion hade föreslagits av Saab men flygvapnet valde att prioritera produktionen av jaktversionen. I samband med avvecklingen av systemet och övergång till bland annat Drakensystemet, kom kanonerna från de skrotade planen att användas till att beväpna Pansarbandvagn 302.
Vid flygvapnets femtioårsjubileum i augusti 1976 startades föreningen Tusen Timmar Tunnan, även känd som TTT Klubben, en sammanslutning vars medlemmar har minst tusen timmar, enligt militärt sätt att räkna flygtid, i Saab 29. Klubben bildades formellt först 1987, och kunde då visa upp en lista med 79 piloter.
Fick du hjälp av informationen på sidan?
Ge oss gärna feedback så att vi kan göra hemsidan och informationen bättre.