För bästa upplevelse och funktion av denna webbplats vänligen aktivera javascript.
Flygplan J35 "Draken"
SAAB J 35J ”Draken” tjänstgjorde på F10 1964-1998 i flertalet versioner, (J 35B, J 35D, J 35F1,
J 35F2, J 35J och SK 35C).
Motoreffekt: RM6C 8 (Rolls Royce Avon MK 60) 5650 kilopond, med EBK (efterbrännkammare) 7755 kilopond
Prestanda: Topphastighet 1060 kilometer i timmen samt topphöjd 15 500 meter
Beväpning: 4 JRAK (jaktraketer) i kapslar, ARAK (attackrakter), en 30millimeter AKAN (automatkanon), IR(infraröd) - robotar Rb 24 Sidewinder/28 Falcon, radarrobot Rb 27 Falcon
Historia
Under 1950 behövdes ett helt nytt jaktplan som kunde genskjuta de nya kärnvapenbestyckade bombplanen. J35 Draken blev utrustat med radar och kunde flyga snabbare än ljudet. Dessutom hade det en mycket bra stigförmåga, lång räckvidd, uthållighet och förmåga att bära de vapen som krävdes för uppdraget. Det hade också möjligheten att starta och landa på olika vägbaser.
Flygplanet hade en smal flygkropp och en dubbel deltavinge. Vingtypen gav goda flygegenskaper vid höga hastigheter med den inre, mera pilformade vingen. Den yttre deltavingen hade goda flygegenskaper vid lägre hastigheter. Men med deltavingen kom också en egenskap i form av risken för superstall. Vid hög anfallsvinkel och oaktsamhet kunde planet snabbt förlora all fart! Flygplanets nos pendlade då våldsamt upp och ned och förlorade snabbt höjd. Senare flygtränades utgång ur superstall med en specialutrustad Sk 35C, som var försedd med en speciell bromsfallskärm. Provflygplanet hade namnet Saab 210 och var byggd i en mindre skala på cirka 71 procent, och fick namnet Lilldraken. Saab 210 ”Lilldraken” användes enbart vid underljudsflygningar.
Draken konstruerades som ett höghöjdsjaktplan, men visade sig också klara lägre höjder. En spaningsversion fick namnet S 35E som kom till senare och en tvåsitsig skolversion som hade namnet Sk 35C. Draken exporterades vidare till Danmark, Finland och Österrike. Det byggdes totalt 644 Drakenflygplan. Dessa tjänstgjorde i de fyra olika flygvapnen i sammanlagt 46 år (1959–2005).
Också i dag flyger ett antal civilregistrerade Draken i USA. Det Svenska försvaret håller fortfarande en J35J flygande som en del i sin veteranverksamhet. Den 15 januari 1960 flög för första gången ett svenskt jaktflygplan i dubbla ljudhastigheten.
Fick du hjälp av informationen på sidan?
Ge oss gärna feedback så att vi kan göra hemsidan och informationen bättre.