För bästa upplevelse och funktion av denna webbplats vänligen aktivera javascript.
Flygplan J8 Gloster Gladiator

J8 Gloster Gladiator
Historia
Gloster Gladiator var ett brittiskt dubbelvingat jaktflygplan som användes av flera flygvapen under det andra världskriget. För Gloster Gladiator var en första order på två flygplan som tecknades i maj 1936 i Sverige. Ytterligare tre flygplan beställdes i juni 1936, följt av en större order på 32 flygplan i april 1937. I Sverige var flygplanet känt som J8.
Ett flygplan levererades luftledes till Bromma 20 april 1937. Flygplanet var redan vid leveransen märkt med F8, Barkarbys flottiljsiffra, trots att flottiljen grundades först 1938. Flygplanet överfördes temporärt till Försökscentralen (FC) för taktisk utprovning, för att sedan överföras till F8 detachement på F1. Även det tredje levererade flygplanet kom temporärt att överföras till FC för utprovning av skidor och vintertaktik. Övriga flygplan från de första beställningarna placerades på F1 Hässlö.
Någon licenstillverkning kom inte till stånd eftersom flygvapnet bara behövde ytterligare 18 flygplan för att utrusta en tredje division, utan flygplanen beställdes från Gloster och de sista flygplanen kom att utrustas med den utvecklade My S3-motorn. Under våren 1938 levererades 25 flygplan samt de två som provats av FC till F8 detachement på F1. Under oktober 1938 flyttades de över till Barkarby, resterande beställda flygplan levererades direkt från fabriken till F8.
När andra världskriget inleddes 1939 fanns 51 flygplan kvar i aktiv tjänst. Den 30 december 1939 lånade F8 ut 12 flygplan till F19 Finland. Eftersom de nio kvarvarande flygplanen inte fick återvända till Sverige med den finska nationalitetsmålningen målades den finska svastikan över med olika fantasifulla figurer. Under tiden i Finland betecknades planen med ett blått hakkors i liggande position. Det bör nämnas att detta hakkors inte hade någon koppling till Nazityskland.

Ursprunget till emblemet var den svastika som var målad på det flygplan som den svenske greven Eric von Rosen år 1918 skänkte till det nygrundade flygvapnet och som därefter användes som igenkänningstecken på flygplanen.
När sedan F8 ombeväpnades till J9 överfördes flygplanen till F9 Säve och F10 Ängelholm. 1943 överfördes 14 flygplan till F 5 Ljungbyhed för att användas vid flygkadettskolan. De kom att följa med när flygkadettskolan flyttade till F 20 Uppsala. Den sista kvarvarande J 8 i flygvapnet kasserades 1947. En finns idag bevarad i F19-märkning och är utställd på Flygvapenmuseum i Linköping.
Fick du hjälp av informationen på sidan?
Ge oss gärna feedback så att vi kan göra hemsidan och informationen bättre.