För bästa upplevelse och funktion av denna webbplats vänligen aktivera javascript.
Flygplan JAS 39 "Gripen"
SAAB JAS 39A ”Gripen” tjänstgjorde på F10 1999-2002.
Motoreffekt: 8200 kilopond, med EBK, en Volvo Aero RM12
Prestanda: Maxfart mach 2.0 (dubbla ljudhastigheten). samt operativ höjd 20 000 meter
Beväpning: en 27 millimeter Mauser BK-27 AKAN, AIM-9 Sidewinder, AGM-65 Maverick, RBS-15, MBDA Meteor missil, IRIS-T missil samt GBU-49 laser-styrd bomb
Historia
Saab 39 Gripen, i svenska flygvapnet betecknat JAS 39 Gripen, är ett fjärde generationens stridsflygplan som tillverkas av Saab AB.
Gripen är ett av de första multiroll-stridsflygplanen som kan användas för jakt-, attack och spaningsuppdrag och dessutom växla mellan dem under flygning, därav namnet JAS 39. ("Jakt" innebär att man anfaller luftmål, "attack" att man anfaller mark- och sjömål och "spaning" att man tar foton och filmar.)
Namnet Gripen är resultatet av en tävling som hölls i början på 1980-talet.
Utveckling och marknadsföring startades av Industri-gruppen JAS, som senare under en period i samverkan med BAE Systems (som var delägare i Saab 1998–2011) kom att Nato-anpassa flygplanet för den internationella marknaden. Från början var det inte meningen att man skulle bygga någon tvåsitsig version av JAS 39, eftersom man ansåg att inskolning på flygplanet kunde ske i simulator, men för att kunna exportera Gripen visade det sig nödvändigt att även erbjuda en skolversion av planet och därför utvecklades JAS 39B.
En av flera anpassningar, för den internationella marknaden, är att de senaste versionerna 39C och 39D kan lufttankas. Den allra senaste versionen, kallad Gripen Next-Generation, är under utveckling. Den planeras att ha större flygplanskropp, fler vapenbalkar, starkare motor och större bränsletankar. Stora dolda belopp har överförts från BAE Systems till beslutsfattare i tre av de fyra länder till vilka planet exporterats eller hyrts ut, och 2011 erkände SAAB att ett större belopp förmedlats från BAE Systems via en sydafrikansk konsult.
Konstruktion
Under konstruktionsarbetet studerades en mängd olika koncept med olika vingkonfigurationer. Man valde en instabil konfiguration med en deltavinge och canardvinge istället för en traditionell stabilisator. Kombinationen av deltavinge och canardvinge ger höga momentana svängprestanda och lågt luftmotstånd, vilket leder till högre hastighet, längre räckvidd och större last.
Instabilitet
Fördelen med canardvinge i stället för en traditionellt placerad stabilisator är att canardvingen ger ett positivt lyftkrafttillskott i alla farter.
Radar
Gripen använder den moderna PS-05/A X-band pulsdopplerradarn som utvecklats av
Ericsson och Marconi Electronic Systems.
Radarvarnare och motmedel
Gripen använder radarvarnare och störsändare utvecklad av SAAB. Gripen har även motmedelsfällare som kan fälla remsor för att störa radarmålsökare och facklor för att
störa infraröda målsökare.
Datorer
I kontrast till föregångaren JA 37 Viggen som använde unika datorer för sina sex Avioniksystem (flygläges data, tröghetsnavigering, presentation, styrsystem, radar och centraldator) och respektive programvara skriven direkt i assembler, så valde man i Gripen ett mer integrerat system, SDS 80. En central dator styr fältbussarna som sammanbinder de olika datorenheterna i flygplanet.
Cockpit
Cockpiten är utformad som en modern glascockpit och instrumenteringen domineras av tre stycken 15,7 gånger 21 centimeter stora LCD-skärmar samt en vidvinkel Head-up display
(20 gånger 28 centimeter).
Basering och underhåll
Ett av grundkraven var att Gripen ska kunna användas i Flygvapnets Bas 90-system. Det innebär att Gripen ska klara att starta och landa på befintliga vägbaser med en 800 meter lång bana och på kort tid ska kunna klargöras av en tropp som till största del består av värnpliktiga. Till skillnad från Viggen saknar Gripen reverserbart motorutblås. Gripen bromsas i stället med konventionella låsningsfria bromsar. Dessutom kan canardvingarna vinklas uppåt för att fungera som luftbroms samtidigt som de trycker ner nosen för att ge främre landningsställets hjul bättre fäste.
Flygträningssimulator
För att planera flygning med Gripen används flygsimulatorn PETRA (Planning, Evaluation,
Training, Rehearsal and Analysis) som också är ett planerings- och utvärderingssystem.
Nuvarande användare
Försvarets materielverk (FMV) beställde den 30 juni 1982 för Flygvapnets räkning fem provflygplan samt 30 serieproducerade. Den 8 maj 1992 gjordes nästa beställning på 110 flygplan; beställningen omfattade delserie 2 som även omfattade 14 stycken tvåsitsiga flygplan. Riksdagen kom i december 1996 att besluta om delserie 3, vilken sen bekräftades av regeringen i juni 1997. Delserie 3 bestod av 64 flygplan samt 14 tvåsitsiga flygplan.
Totalt kom 204 flygplan av Saab 39 Gripen att beställas, vilka ingår i Flygvapnet under namnet JAS 39 Gripen. Den 9 juni 1996 blev F 7 Såtenäs officiellt den första flottiljen som ombeväpnades från AJ 37 Viggen till JAS 39 Gripen. Antalet flygplan i den svenska
krigsorganisationen har sedan reducerats med en inriktning mot 100 stycken.
Flygvapnet har för avsikt att i framtiden operera 100 stycken Saab 39 Gripen-flygplan av senaste versionen C/D. Inom ramen för denna reducering ska 31 existerande flygplan i ursprunglig version A/B uppgraderas till C/D-standard enligt beslut taget 2007.
Övertaliga flygplan görs tillgängliga för försäljning.
Den 13 december 2012 gjordes den absolut sista flygningen med JAS 39 version A/B i det svenska flygvapnet, och använder nu uteslutande version C/D. F 7. Såtenäs blev den sista flottiljen att omställas från A/B till C/D.
Fick du hjälp av informationen på sidan?
Ge oss gärna feedback så att vi kan göra hemsidan och informationen bättre.