För bästa upplevelse och funktion av denna webbplats vänligen aktivera javascript.
Flygplan SAAB 91 Safir, SK50
SAAB Safir, SK 50B och D tjänstgjorde på F 10 1997-2002
Motoreffekt: 190 - 180 hästkrafter (beroende på motorversion, en Lycoming 0-435 eller 0-360)
Prestanda: Maxfart 325 kilometer i timmen
Historia
Saab 91 Safir, är ett enmotorigt lågvingat allmänflygplan från SAAB, som flög första gången 20 november 1945.
Safiren användes av Flygvapnet med den svenska militära beteckningen Tp 91, SK 50B och
Sk 50C mellan 1946 och 1993. Konstruktör var A J Andersson som tidigare konstruerat bland annat Bücker Bü 181 Bestmann. Dessa båda flygplan uppvisar därför många gemensamma drag.
På grund av Saabs kapacitetsbrist lade man ut stora delar av tillverkningen av Safiren till De Schelde i Nederländerna. Safiren var Saabs största exportframgång innan Saab 340 om man ser till antalet sålda flygplan. Den användes av ett flertal flygskolor och flygvapen. Totalt tillverkades med alla versioner (A-D) 323 stycken.
Safiren innehar även ett inofficiellt världsrekord i nonstopflygning då Carl Gustav von Rosen leveransflög en Safir från Bromma till Addis Abeba på tiden 30 tim 52 minuter 1947.
Tyvärr medfördes ingen barograf, varför rekordet inte godkändes. Prototypflygplanet för
Safirprogrammet användes vid byggandet av experimentflygplanet Saab 201 Experimental Aircraft
SK 50
Mellan åren 1952 och 1992 ingick Saab 91B och C Safir i Flygvapnet, de första 20 åren som skolflygplan för grundläggande flygutbildning. 1949 sökte Flygvapnet efter ett nytt
flygplan som ersättare för SK 25. Från Saab i Linköping flögs en Saab 91A Safir försedd med Lycoming O435-motor ner till F 5 Ljungbyhed i november 1949 för utvärdering i luften av sju flyglärare. Efter provflygningarna påpekade Flygvapnet några detaljer som behövde modifieras, varefter Saab den 12 juli 1949 lämnade en offert med prisuppgifter för 65 alternativt 80
flygplan för leverans med början 1952.
1951 beställde Flygvapnet 75 stycken 91B, som i Flygvapnet fick militär beteckning SK 50B. Saab som redan fyllt sin kapacitet med tillverkningen av Saab 29 Tunnan lade ut produktionen till De Schelde i Holland. Ytterligare en SK 50B tillkom efter att första flygplanet efter fyra månader köpts tillbaka av Saab.
Ordern följdes 1959 av en beställning på ytterligare 14 flygplan. Denna gången gällde det versionen 91C, militär beteckning SK 50C. Dessa flygplan tillverkades i Linköping.
Flygplanen levererades i första hand till F 5 Ljungbyhed och användes som skolflygplan typ 1.
När SK 61 Bulldog1970 tillfördes Krigsflygskolan som ersättare för SK 50 överfördes
kvarvarande SK 50B och SK 50C till Flygvapnets olika flottiljer, där de användes för allmän flygträning, sambandsflygningar och väderspaning.
1992 när Chefen för Flygvapnet (CFV) sålde ut SK 50, bildades det på flera flottiljer civila flygklubbar för att, i linje med CFV:s avsikt, möjliggöra för även icke flygande personal att ta
flygcertifikat och utöva flygning.
Fick du hjälp av informationen på sidan?
Ge oss gärna feedback så att vi kan göra hemsidan och informationen bättre.