För bästa upplevelse och funktion av denna webbplats vänligen aktivera javascript.
Flygplan SK12 Focke Wulf FW 44J Stieglitz

Kort Historia
Focke-Wulf Fw 44 Stieglitz var ett tyskt tvåsitsigt, dubbelvingat skol- och sportflygplan som kom att bli känt under namnet Stieglitz (Steglits). Den första prototypen flög år 1932 och tillverkades på licens i Sverige.
Data
Längd 7,3 meter
Spännvidd 9,0 meter
Höjd 2,7 meter
Vingyta 20,00 kvadratmeter
Tomvikt 525 kilogram
Max. startvikt 900 kilogram
Motor(er) 1 × Siemens Sh 14a
Dragkraft 150 hästkrafter
Prestanda
Max. hastighet 185 kilometer i timmen
Max. flyghöjd 3 900 meter
Stigförmåga 2,08 meter per sekund
Flygplanet var försett med en 7-cylindrig 4-takts luftkyld stjärnmotor som tillverkades av BMW Flugmotorwerke Brandenburg Gmbh i Berlin. Motorn var försedd med en startvev men startades som regel genom ett "ryck i den tvåbladiga propellern".
Under hösten 1936 beställde flygförvaltningen en provserie på 14 originalexemplar från Tyskland för leverans våren 1937. Samtidigt togs kontakt med ASJA (Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning) om en eventuell legotillverkning och fick en beställning på 20 flygplan i juni 1937. 1940 beställdes ytterligare 12 flygplan hos Focke Wulf, men dessa byggdes av Flugzeugwerke CKD i Prag på grund av andra världskriget.
Mellan 1939 och 1943 tillverkade CVV (Flygvapnets Centrala Verkstäder) 37 flygplan. Flygplanen levererades i första hand till F 5. Under 1944 överfördes 15 flygplan från Ljungbyhed till F 20 Uppsala för att användas vid flygkadettskolan fram till 1947. Vid F 5 avvecklades typen 1944- 1945 i samband med att Bücker Bü 181 Sk 25 tillfördes skolan och de överflödiga Sk 12 fördelades på flygvapnets samtliga flottiljer. Flygplanet kom att användas för allmän flygträning, samband, väderspaning och segelflygbogsering.
När Flygvapnet avvecklade sin Stieglitzflotta, såldes 25 plan till svenska flygklubbar. Det skedde i huvudsak under 1953. I flygklubbarna användes planen främst för bogsering av segelflygplan. Året efter överlämnades 15 flygplan till intresserade flygklubbar. Vid Ljungbyhed användes de två sista exemplaren för bogsering av segelflygplan 1967. År 1968 hade det sista av dessa 25 plan försvunnit från civilregistret. En tredjedel hade totalhavererat i Sverige, en tredjedel sålts till Tyskland där efterfrågan var stor, och en tredjedel donerats till museer (exempelvis Svedinos Bil- och Flygmuseum och Arlandasamlingarna) eller blivit långsiktiga renoveringsobjekt.
Totalt tillverkades 57 SK12 i Sverige och 18 levererades från Focke Wulf (varav två var provflygplanen P 2).
Fick du hjälp av informationen på sidan?
Ge oss gärna feedback så att vi kan göra hemsidan och informationen bättre.