För bästa upplevelse och funktion av denna webbplats vänligen aktivera javascript.
Helikopter Agusta Bell HKP 3B
Augusta Bell, HKP 3B tjänstgjorde på F 10 1965–1997.
Motoreffekt: TM 2 B: 1250 hästkrafter motor, en Bristol Siddeley Gnome H 1200 Mk 610.
Prestanda: Maxfart 180 kilometer i timmen
Historia
Hos tillverkaren Agusta Bell i Italien beställde försvaret 1960 12 stycken Agusta Bell 204 till armén och 7 stycken till flygvapnet.
Helikoptertypen fick beteckningen HKP3. Samtliga var utrustade med den brittiska gasturbinmotorn RollsRoyce Gnome. De första 6 maskinerna, HKP3A, levererades till Helikopterskolan i Boden åren 1962 – 1963. Resterande 6 maskiner utrustades med en starkare motorversion och levererades från slutet av 1964 och fick modellbeteckningen HKP3B.
Utveckling
Åren 1965 – 1968 utrustades de 6 först levererade maskinerna med den starkare motorn vilket innebar att de värsta motorproblemen undanröjdes. 1969 levererades 3 helikoptrar utrustade med en 48-fots huvudrotor vilket förbättrade fartprestanda och ökade max startvikt. Övriga 12 maskiner, vilka hade 44-fots huvudrotor, byggdes om till 48-fotsstandard redan åren 1966-67 och samtliga 15 helikoptrar fick nu beteckningen HKP3C.
Med början 1994 modifierades samtliga HKP3 för att kunna flygas med NVD. Utrustningen är en slags kikare som med elektronisk förstärkning av natthimlens bakgrundsljus ger piloten en monokrom bild av terrängen och möjliggör flygning på lägsta höjd även i mörker.
Arméflygbataljonen AF1 blev det första svenska förbandet att utnyttja denna teknik operativt. 1985/86 köptes tre utrangerade Agusta Bell 204 av det österrikiska flygvapnet för att utgöra reservdelar. Maskinerna återställdes dock i luftvärdigt skick varav en standardiserades och placerades vid AF1. FMV:s behov av helikoptrar för test- och verifieringsverksamhet kunde
därmed också tillgodoses. Sverige blev det land som haft denna helikopterversion längst i tjänst - nästan 40 år.
HKP3 användes för transport av materiel och människor. Den rymde upp till åtta utrustade soldater. Flygvapnet använde den som flygräddningshelikopter. Brandbekämpning var ett annat område liksom sjuktransporter.
HKP3 utrangerades år 2000.
Avionik
Flygradio FR12, FR23 och FR44, flygradiopejl FRP5, radio RA01, RA02.
Fick du hjälp av informationen på sidan?
Ge oss gärna feedback så att vi kan göra hemsidan och informationen bättre.