För bästa upplevelse och funktion av denna webbplats vänligen aktivera javascript.
SAAB 105, SK 60B ”Florett”
SAAB 105, SK 60B ”Florett” ” tjänstgjorde på F10 1997-2002.
Motoreffekt: 2x 862 kilopond (Turboméca Aubisque) (SK 60A)
Prestanda: Maxfart 770 kilometer i timmen
Beväpning: I lättattack version, två AKAN eller sex raketer.
Historia
Saab 105 är ett tvåmotorigt svenskt jetflygplan tillverkat av Saab, med svensk militär beteckning SK 60 och österrikisk militär beteckning Saab 105 OE. Saab 105 eller SK 60 flög för första gången 1963. Flygplanet är normalt tvåsitsigt då instruktör och elev sitter bredvid varandra. SK 60 har använts av Flygvapnet sedan 1967, då det ersatte Vampire J 28C som skolflygplan typ II .
Det ingick också av flygvapnets uppvisningsgrupp Team 60 vars specialmålade SK 60 även användes i flygskolans dagliga drift. Övriga användningsområden var bland annat väderflygning, sambandsflyg och målgång.
Utveckling
Version SK 60B var utrustad med möjligheter för lätt attack. Vid urvalet för denna konvertering tittade man på frontrutans skick för att siktet skulle få så lite störmoment som möjligt. Några exemplar konverterades till SK 60C för att kunna användas för fotospaning. Denna version har en förlängd nos i vilken det ryms kameror. De två fyrsitsiga versionerna SK 60D och SK 60E, totalt 13 exemplar, saknar av utrymmesskäl katapultstolar då de två ytterligare stolarna är placerade bakom de ordinarie. Skillnaden mellan D- och E-versionerna är instrumenteringen,
där D har instrument graderade enligt det metriska systemet och E har civil instrumentering, graderad i fot/knop.
Sammanlagt har 150 stycken SK 60 i olika versioner levererats till Flygvapnet. Ytterligare 40 SAAB 105 har exporterats till Österrike. Denna version, SAAB 105OE var utrustad med kraftigare motorer av typen General Electric J85 17B.
Under 1990-talet fick SK 60 förbättrade prestanda i och med att de ursprungliga Turbomeca-motorerna (med svensk militär beteckning RM 9 respektive RM 9B) ersattes av modernare motorer, RR-Williams FJ 44 (med svensk militär beteckning RM 15).
Försvars- och säkerhetsföretaget Saab AB ansvarar för driften och underhållet av SK 60 under en 10-årsperiod från och med 1 juli 2009. Helhetsåtagandet som uppgår till ett värde av cirka 875 miljoner svenska kronor är Försvarsmaktens hittills största avtal om offentligprivat samverkan (OPS).
Fågelkollision
En incident inträffade den 15 maj 1970, då flygplan 60082 kolliderade med en gråtrut under navigeringsflygning i närheten av Vittsjö. Fågeln träffade upptill på huvens högra sida. Huven splittrades och kringflygande delar skadade kabin, motorer, luftintag, höger vinge och stabilisator. Utskjutningshandtaget på höger stol drogs ut 30 centimeter och det var ett delikat arbete att säkra stolen efter landning. Förarens visir slogs sönder av huvdelar men föraren kunde trots skador i ansiktet återvända till F5 och landa. Flygplanet fick repareras för omkring 95000 kronor.
Fick du hjälp av informationen på sidan?
Ge oss gärna feedback så att vi kan göra hemsidan och informationen bättre.